herbata. tusz. ryż - azja wschodnia
Blog > Komentarze do wpisu

Tajwan raz jeszcze Dong Ding oolong , Tie Guan Yin oraz Baozhong

Herbaty tylko z jednego okreslonego rejonu -Dong Din Oolong

Herbaty na Tajwanie  dzielone sa  z uwzglednieniem wielu czynnikow np. miejsca pochodzenia  tak jak to jest w przypadku grupy  herbat Dong Ding .  Wiadomo mamy strandartowy Dong Ding oolong wytawarzany z odmiany krzewu (Qingxin(Chin-sin )  青心  ) klasyfikowany wedlug obrobki lisci czy okresu zbiorow i musi pochodzic z okolic Dong Ding .(niektorzy uwazaja ze ogrody w pobliskiej miescowosci Lugu to juz nie Dong Ding.)  

Ta sama herbata uprawiana w kilku miejscach...

Inaczej jest z Tie Guan Yin czy Baozhog ktorych ogrody mozemy  odnalezc takze w kilku innych miejscach na Tajwanie. Mniej znane i  trudno dostepne sa np.  Shi Men TieGuan Yin  czy Nan kang Baozhong choc w przeszlosci  byly na dobrze znanymi lokalnymi  herbatami przeznaczonymi na eksport.  Zawyczaj produkowane starymi tradycyjnymi metodami nie poddawane sa  ulepszeniami jakosciowymi  jak  Tie Guan Yin z Muzha czy grupa baozhongow z rejonu Wenshan.

 Tajwanska Tie Guan Yin

Tie Guan Yin nazywamy herbate ktora powinna byc wyrabiana z krzewow( Zheng Chong Tie Guan Yin 正欉鐵觀音) o tej samej nazwie pochodzacych z Anxi (poludniwy Fujian czyli Min-na) i wytwarzaną scisle wedlug ustalonego procesu produkcji.  Obecnie Muzha powstaja jednak innowacje np. zaczeto wytwarznie Tie Guan Yin z krzewu Jin Xuan (金萱)  badz tez  innych krzyzowek.

 Wenshan Baozhon  Gaoshan Cha  Muzha T.G

 Wiejska  reklama  herbaty u farmera: ( od lewej) 

 Muzaha Tie Guan Yin ; Gao Shan Cha  : Wenshan  Baozhong

 Powszechne  pojawienie sie Baozhongow to okres ok.1880 roku.Podobno w swoich poczatkach byl to polprodukt do herbat aromatyzowanych ( jasminowej) wysylany na kontynent.  Technika produkcji  zostala  oparta metodach jakie stosuje sie przy produkcji herbat w gorach Wu Yi ( polnocny Fujian czyli Min-bei) jednakze troche uproszczona skracajac proces utleniania lisci. Mowi sie ze nazwa Baozhong (包種Pouchong) pochodzi od sposobu pakowania herbaty w papier uformowany w kostke.W okresie kolonizacji Japonczycy zwiekszyli produkcje dzieki czemu Baozong( jako Pouchong) eksportowano na Zachod czy do Azji poludniowo wschodniej.. Herbaty typu Baozhong ostanimi latami przechodza  silne tranformacje

 

 A produkcji  ciekawostkach zwiazych z Baozhongami i Tie Guan Yin – napisze  innym razem.

 

środa, 07 marca 2012, sayama

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
2012/03/07 17:08:52
Sayama ma chyba ostatnio wenę, bo zasypuje nas wspaniałymi wpisami z niesamowicie ciekawymi informacjami :) . Cieszy mnie to bardzo. Uwielbiam czytać te wpisy. Wciąż mnie zaskakuje historia herbaty...
-
2012/03/07 18:43:16
Bardzo ciekawe. Czekam na ciąg dalszy. Choć, muszę tu dodać, ze Ti Guan trochę mi przeszła. Winę za to ponoszą chińskie wytwórnie, które masowo wytwarzają ten typ herbaty. Oczywiście masowość zazwyczaj rozmija się z jakością.
Ale Puschongi interesują mnie bardzo.